slider-mrt-2015-1.jpg
slider-mrt-2015-5.jpg
slider-mrt-2015-6.jpg
slider-mrt-2015-4.jpg
Hans-Nienke-Praktijk.jpg
slider-mrt-2015-2.jpg
slider-mrt-2015-3.jpg

Adviezen

Voeding

Als je zwanger bent is het vooral belangrijk gezond en gevarieerd te eten. Je hoeft niet voor twee te eten. De baby krijgt genoeg voeding van een normaal voedingspatroon.
Wij raden wel aan altijd een voedingssupplement speciaal voor zwangeren te nemen i.v.m. het extra ijzer en vitamine D dat in deze supplementen zit.

Voedingstips:

  • Eet gevarieerd en de juiste hoeveelheden
  • Rauwe groenten en fruit goed wassen
  • Geen rauw vlees eten  zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain en lever
  • Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk (au lait cru). Alles waar gepasteriseerd of ge.. op staat mag je gewoon eten.
  • Minstens een halve liter melkproducten per dag gebruiken. 
  • Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.
  • Eet vis. Vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Maar eet vanwege de dioxines niet meer dan 2 porties (300 gram) vette vis per week. 
  • Neem geen: Voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden);
  • Rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters;
  • Uit kijken met het eten van leverproducten, beperken tot 1x per week
  • Beperk koffie en thee i.v.m. caffeïne en theïne; decafe en rooibos thee is beter

Wat niets met voeding heeft te maken, maar wel belangrijk is te weten:

  • Kattenbak schoonmaken met handschoenen aan.
  • In de tuin werken met handschoenen aan.

Algemene leefregels

Multivitaminen voor zwangeren

Gedurende de gehele zwangerschap en borstvoedingsperiode raden wij aan om multivitaminen speciaal voor zwangeren te gebruiken (hierin zit oa: foliumzuur, vitamines B en vitamine D en wat ijzer)

Medicijnen

Met het gebruik van medicijnen adviseren wij zeer terughoudend te zijn. Overleg altijd eerst even met je huisarts, een van de verloskundigen of met de apotheker. Als er sprake is van incidentele pijn kan in de zwangerschap als pijnstiller paracetamol zonder codeïne of coffeïne gebruikt worden. Gebruik dit wel zo min mogelijk en met een maximum van 6 tabletten per dag.

Sporten

Het is gezond om te sporten, ook tijdens de zwangerschap. Luister wel goed naar je lichaam. In de zwangerschap zijn de gewrichten kwetsbaarder waardoor sneller blessures ontstaan. Een aantal sporten brengt risico's met zich mee, oa: vechtsporten. Daarnaast wordt duiken in de zwangerschap afgeraden omdat dit een risico op aangeboren afwijkingen geeft. Verder geldt bij alle sporten dat het tempo mogelijk wat moet worden aangepast en er natuurlijk gekeken moet worden wat de risico's zijn van vallen op de buik en hard lichaamscontact. Daarnaast geldt dat je de buikspieren na 4 maanden zwangerschap niet meer mag trainen.

Sauna

De eerste 3 maanden raden wij dit af i.v.m. het risico op aangeboren afwijkingen bij hoge temperaturen. Daarna is het afhankelijk van wat je gewend bent. Ben je niet gewend om naar de sauna te gaan begin hier dan niet in de zwangerschap mee. Ga in ieder geval niet in het heetste, hoogste gedeelte zitten, maak geen gebruik van de infraroodsauna en doe niet mee aan opgietingen.

Tandarts

Goede gebitsverzorging is belangrijk tijdens de zwangerschap. Door hormonen heb je sneller last van gezwollen en bloedend tandvlees, waardoor het moeilijker is de tanden schoon te houden. Ontstoken tandvlees verhoogt bovendien de kans op een vroeggeboorte. Als voor een tandheelkundige behandeling een plaatselijke verdoving nodig is, kan je die zonder problemen nemen. Meld altijd vooraf aan de tandarts en mondhygiëniste dat je zwanger bent.

Röntgenfoto's

Kun je beter niet tijdens de zwangerschap laten maken. Hoewel de hoeveelheid straling die men gebruikt maar heel klein is, bestaat er geen veilige dosis. Daarom adviseren wij de foto uit te stellen tot na de zwangerschap. Indien dit toch noodzakelijk is,wordt je buik beschermd met een lodenschort.

Haren verven

Helaas weten we tot op heden niet goed wat de invloed is van stoffen die vrijkomen bij het verven van haren. Daarom is het lastig om hier een richtlijn voor te geven. Uit zekerheidoverwegingen, wordt het afgeraden om je haren te laten verven in de eerste drie maanden van de zwangerschap. Als je dit toch hebt gedaan, omdat je bijvoorbeeld nog niet wist dat je zwanger was, is er geen reden tot bezorgdheid. De kans is zeer klein dat de foetus hier problemen van ondervindt. Soms is het gewenste resultaat niet zo als voor de zwangerschap het geval zou zijn.

Schilderen

Verf bestaat uit stoffen die snel verdampen, waardoor je ze makkelijk inademt. Vooral van terpetine en soortgelijke oplosmiddelen bestaat het vermoeden dat ze een negatieve invloed hebben op het zenuwstelsel van het kind. Als je toch wilt schilderen, raden wij, verloskundigen, aan om verf op waterbasis te gebruiken. Zorg er daarnaast voor dat de ruimte waarin je werkt, goed geventileerd wordt en dat je niet te lang achter elkaar aan het schilderen bent.

Vliegen

Zolang de zwangerschap normaal verloopt is vliegen geen bezwaar. De meeste vliegmaatschappijen nemen geen zwangeren mee  na de 32 -34 weken, maar dit verschilt per maatschappij. Het is handig om dit even na te vragen. Daarnaast is het verstandig om een vliegverklaring, fit to fly verklaring mee te nemen. Hierin vermelden wij de uitgerekende datum zodat de vliegmaatschappij zeker weet hoever je zwanger bent en of de zwangerschap tot dus ver ongestoord is verlopen. Bij lange vluchten is het belangrijk om regelmatig te bewegen, even te lopen, om trombosebenen te voorkomen.

Seks

Vrijen en geslachtsgemeenschap kunnen geen kwaad als je zwanger bent. soms hebben vrouwen in de zwangerschap minder zin vanwege allerlei klachten (pijnlijke borsten, misselijkheid, moeheid e.d.) Andere vrouwen hebben juist meer behoefte. Vaak ook hebben zwangeren een toegenomen behoefte aan intimiteit zoals knuffelen en strelen. Echter bij bloedverlies of gebroken vliezen en bij dreigende vroeggeboorte wordt vrijen, geslachtsgemeenschap afgeraden.De baarmoeder kan tijdens het vrijen samen trekken, dat kan beangstigend zijn, maar kan op zich geen kwaad.

Zonnebaden

Voor zowel de gewone zon als voor de zonnebank geldt, wees voorzichtig. Door de zwangerschap krijgen veel vrouwen een andere pigmentatie van de huid,er is meer aanmaak van pigment. Sommige vrouwen krijgen het zogenaamde zwangerschapsmasker. Een masker-vormige, bruine verkleuring in het gezicht. Het vervelende is dat het na de zwangerschap niet altijd meer verdwijnt. Probeer dus altijd voorzichtig uit hoe je huid reageert op de zon, een  hoge beschermende factor  zonnebrandcreme is aan te raden. Als de buik bovendien dikker, groter, boller wordt, is de kans op verbranden groter..

Wintersport/grote hoogte

In het hooggebergte bevat de lucht minder zuurstof. In de zwangerschap gebruik je juist meer zuurstof omdat je niet alleen jezelf, maar ook je kind van zuurstof moet voorzien. Daarom beter niet op vakantie naar een gebied dat hoger ligt dan 2150 meter. Hoe verder je in de zwangerschap bent, hoe minder stabiel, gemakkelijker uit evenwicht je bent, hoe gemakkelijker een valpartij. Bedenk ook dat de meeste ongelukken tijdens het skiën gebeuren door de onhandigheid van iemand anders. Als je heel graag op wintersport wilt, ga dan vroeg in de zwangerschap naar een niet te hoog gebied en doe het vooral  rustig aan.

0316 - 542541 of

06 - 53424770

actueel

NIEUW: Hypnobirthing

Samen voorbereiden op een ontspannen en natuurlijke geboorte, ongeacht waar je bevalt – thuis of in het ziekenhuis. Zodat jullie vol vertrouwen naar de geboorte toe kunnen leven en er na afloop met een goed gevoel op terug kunnen kijken. De beste start voor je kindje en voor jullie als gezin.

Wil je meer lezen? Of heb je vragen? Kijk eens op Hypnobirthing

FitankBaby

Sporten met je baby? Dat kan en is hartstikke leuk! Binnen het fitdankbaby®-concept is de baby de hele training verbonden met de moeder middels speciaal ontworpen gordels. Deze trainingen geven enorm veel plezier voor moeder en kind. Voor meer informatie kijk op FitdankBaby

Yoga

Wil je je lichaam en geest in goede conditie houden? Zoek je afwisseling in intensief bewegen en ontspanning? En wil je mindfull, vol vertrouwen en met plezier je zwangerschap, bevalling en moederschap ervaren? Dan is zwangerschapsyoga bij "Only Happiness" wat voor jou! Je mag met 14 weken instappen en tot 42 weken meedoen.