slider-mrt-2015-1.jpg
slider-mrt-2015-5.jpg
slider-mrt-2015-6.jpg
slider-mrt-2015-4.jpg
Hans-Nienke-Praktijk.jpg
slider-mrt-2015-2.jpg
slider-mrt-2015-3.jpg

Zwangerschapsongemakken

De zwangerschap is een grote verandering in je leven. Je lichaam is al hard aan het werk. Al zie je aan de buitenkant nog niets, de eerste zwangerschapsverschijnselen kunnen al wel aanwezig zijn. Deze klachten zijn vervelend maar kunnen geen kwaad. Sommige vrouwen hebben helemaal geen klachten. Dit betekent niet dat je zwangerschap minder voorspoedig verloopt.
 
Afscheiding
 
Veel vrouwen hebben meer afscheiding tijdens de zwangerschap dan normaal. Dit is het gevolg van de toegenomen doorbloeding van de vagina. Het is meestal helder van kleur en ruikt nauwelijks. Dit kan geen kwaad. Gebruik liever geen inlegkruisje, maar draag katoenen ondergoed.
 
Blaasontsteking
 
De kans op een blaasontsteking is tijdens de zwangerschap verhoogd, omdat je afweer verminderd is. De signalen die kunnen duiden op een blaasontsteking (branderig gevoel bij het plassen, vaak plassen en kleine beetjes plassen) zijn veel minder duidelijk aanwezig, of horen juist bij de zwangerschap. Daarom is een blaasontsteking lastig vast te stellen op basis van de symptomen.

De voornaamste klachten die kunnen wijzen op een blaasontsteking zijn een zeurderige pijn in de onderbuik of harde buiken. Wanneer je klachten hebt, is het verstandig om wat urine naar de huisarts te brengen. De urine kan dan gecontroleerd worden. Wanneer je inderdaad een blaasontsteking hebt, heb je antibiotica nodig.
Wanneer je buiten de zwangerschap al gevoelig bent voor een blaasontsteking, kun je door onderstaande tips proberen een blaasontsteking tijdens de zwangerschap te voorkomen:
  • Veel drinken om goed door te spoelen (minstens 2 liter per dag)
  • Elke ochtend een glas cranberrysap of een cranberrytablet nemen
  • Even plassen nadat je geslachtsgemeenschap hebt gehad
Bloedend tandvlees en neusbloedingen
 
Door de zwangerschapshormonen raakt alles beter doorbloed, ook je tandvlees en neusslijmvlies. Daardoor bloed je tandvlees sneller en is de kans op een bloedneus wat groter. Dit zijn onschuldige kwaaltjes.
 
Bloedverlies
 
In 20% van de zwangerschappen komt er in het begin van de zwangerschap wel eens bloedverlies voor. Vaak is het een kleine hoeveelheid, helderrood of bruinig. Meestal heeft dit niets te betekenen. Een van de meest voorkomende oorzaken is de toegenomen doorbloeding van de baarmoedermond. Aan de buitenkant kan dan een vaatje knappen en dat geeft iets bloedverlies. Dit is onschuldig en komt nogal eens voor na het vrijen. Is het bloedverlies meer dan een inlegkruisje en heb je er buikpijn bij, of ben je ongerust, neem dan contact met ons op.
 
Buikpijn
 
In de zwangerschap kun je last hebben van pijn in je buik. Vaak is het een menstruatieachtig gevoel of een scherpe stekende pijn onderin je buik. Dit komt meestal door de groei van je baarmoeder. Er komt veel spanning te staan op de banden en spieren die de baarmoeder op haar plaats houden. Vooral het oprekken van de banden die langs de zijkant van de baarmoeder lopen veroorzaken deze pijn. Dit voel je vooral in de liezen, bijvoorbeeld bij onverwachte bewegingen, bij hoesten of niesen. Het is een klacht die je al vroeg in de zwangerschap kunt hebben, maar die absoluut geen kwaad kan voor jou of de baby. Het is belangrijk dat je nu goed op je houding let: kantel je bekken en hou je rug zo recht mogelijk. Ook het dragen van een buikband of stevige onderbroek kan helpen.
 
Brandend maagzuur
 
Omdat je maag in de verdrukking komt door de grote baarmoeder, kunnen zwangere vrouwen last krijgen van maagzuur. Het maagzuur wordt dan omhoog gedrukt, de slokdarm in. Dat is met name vervelend als de maag vol is.
Tips tegen brandend maagzuur:
  • Eet liever zes keer per dag een kleine maaltijd dan drie keer per dag een flink bord vol.
  • Gebruik geen koolzuurhoudende dranken en niet teveel kauwgom.
  • Let op met scherpe kruiden, koffie, sinaasappelsap en chocola. Deze kunnen de maag prikkelen.
  • Eet niet te vet. Vet blijft namelijk lang in de maag.
  • Gebruik zuivelproducten zoals karnemelk, melk, vla, yoghurt en kwark.
  • Het eten van een biscuitje of droge cracker absorbeert maagzuur.
  • Buk niet voorover, maar zak door de knieën.
  • Eet de laatste drie uur voor het slapen gaan niet teveel meer.
  • Zet het hoofdeinde van het bed iets hoger of leg een kussen onder het matras.
Als deze tips onvoldoende helpen kan je bij de apotheek of drogist een drankje halen dat het maagzuur remt, zoals Regla pH, Gaviscon of Antagel. Je kunt ook een Rennie proberen.
 
Duizeligheid/flauwvallen

Als je zwanger bent, kun je wat sneller duizelig worden.
Dit kan een aantal oorzaken hebben
  • Lage bloeddruk: je kunt dan last hebben van duizeligheid, wit wegtrekken of het zien van zwarte vlekken voor de ogen. Deze klachten treden meestal op als je snel overeind bent gekomen, of lang gelopen of gestaan hebt. Het is vervelend als je hier last van hebt, maar het kan geen kwaad voor jou of de baby. Meestal is het aanpassen van je tempo al voldoende om de klachten te laten afnemen. Als de lage bloeddruk een oorzaak is, wil een kopje bouillon tussen de middag nog wel eens helpen.
  • Lage bloedsuiker: het is verstandig regelmatig kleine beetjes te eten. Wanneer je niet op tijd eet, kan je bloedsuikerspiegel dalen waardoor je je duizelig en erg naar kunt voelen.
  • Rugligging: als je op je rug ligt kan de baarmoeder op een belangrijk bloedvat naast je ruggenwervel drukken, waardoor de doorbloeding belemmerd wordt. Dit kan een duizelig gevoel veroorzaken. Soms is dit een reden waarom je niet meer lekker kunt slapen op je rug. Je hoeft niet bang te zijn dat je in je slaap per ongeluk op je rug draait, als je er niet lekker van wordt, draai je vanzelf op je zij.
  • Bloedarmoede: duizeligheid en moeheid kunnen het gevolg zijn van bloedarmoede (ijzertekort). Dit kan door middel van een bloedonderzoek worden aangetoond en met ijzertabletten worden behandeld. Veel zwangeren hebben echter geen klachten bij een ijzertekort.
Hartkloppingen en kortademigheid
 
Je hart moet gedurende de zwangerschap extra bloed rondpompen. De hartslag wordt hoger en het hart is iets vergroot. Sommige vrouwen klagen over een snelle hartslag die ze soms letterlijk in de keel voelen. Dit is normaal. Aan het eind van de zwangerschap is kortademigheid een veelvoorkomend verschijnsel. Dit wordt veroorzaakt door je ademcentrum dat gevoeliger is geworden voor CO2. Je bent dus niet werkelijk kortademig, maar je lichaam geeft eerder een prikkel af dat je zuurstof nodig hebt.
 
Misselijkheid
 
Misselijkheid is vaak één van de eerste tekenen van zwangerschap. Veel vrouwen hebben vooral 's ochtends last van misselijkheid en/of braken. Ook kan het zijn dat bepaalde luchtjes opeens niet meer worden verdragen, zoals de geur van gebakken vlees of koffie. Na de eerste drie tot vier maanden is de misselijkheid meestal over.
  • Tips tegen misselijkheid:
  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, dus nog vóór het opstaan! Vraag je partner om ontbijt op bed te brengen (zoals een kopje thee en een beschuitje) of zet 's avonds alvast wat klaar.
  • Regelmatig eten helpt vaak om de misselijkheid tegen te gaan. Eet bijvoorbeeld een boterham of wat fruit tussen de maaltijden door.
  • Drink voldoende, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken, maar vermijd grote hoeveelheden tegelijk.
  • Drink geen koolzuurhoudende dranken.
  • Eet niet te vet of te gekruid.
  • Niet plotseling overeind komen.
Door de misselijkheid kun je wat afvallen. Meestal is dat geen reden tot bezorgdheid. Je moet contact met ons opnemen indien je helemaal niets meer binnenhoudt (dus ook geen vocht), als je minder plast of als je veel afvalt.
 
Moeheid en/of slapeloosheid
 
Vooral tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap kan je je erg moe voelen. Je hormoonhuishouding verandert en er is zich in een hoog tempo een nieuw leventje aan het ontwikkelen in je lichaam. Geef gewoon toe aan deze vermoeidheid. Als je lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie, verdwijnt de moeheid vanzelf. Aan het einde van de zwangerschap kan het voorkomen dat je minder goed in slaap kunt komen of ’s nachts wakker wordt en niet meer door kan slapen. Hier is helaas weinig aan te doen. Je kunt voor het slapen gaan een warme douche nemen, ter ontspanning. Als je ’s nachts wakker wordt: probeer gewoon lekker te gaan liggen, pak een beker warme melk of rustgevende thee en ga als je echt niet meer kunt slapen lekker een poosje lezen. Ook daar rust je van uit.
 
Obstipatie
Het hormoon progesteron werkt verslappend op de spieren in de darmwand. Daardoor krijgen veel vrouwen tijdens de zwangerschap last van obstipatie.

Tips voor een goede stoelgang:
Eet regelmatig en sla vooral het ontbijt niet over.
Drink veel: ten minste twee liter per dag.
Eet veel vezels, minstens twee stuks fruit en twee opscheplepels groente per dag.
Zorg voor voldoende beweging, dit stimuleert de darmen.
Geef gehoor aan elke aandrang, ga meteen naar het toilet en neem er de tijd voor.
Bij de stoelgang je bekken goed kantelen.
Gebruik eventueel wat extra zemelen. Gebruik een tot drie eetlepels per dag, bijvoorbeeld in wat yoghurt of vla. Omdat zemelen veel vocht opnemen in de darmen is het belangrijk om veel te drinken bij het gebruik van zemelen.

Roosvicee Laxo, Stimulance van Nutricia of Danone Activia werken laxerend en zijn verkrijgbaar bij de supermarkt. Mochten bovenstaande tips onvoldoende effect hebben, dan kun je aan de huisarts om een laxerende siroop (bijvoorbeeld lactulose) vragen.
 
Vaginale schimmelinfectie (candida)
Tijdens de zwangerschap heb je meer kans op een vaginale schimmelinfectie. Dit komt omdat je weerstand lager is dan buiten de zwangerschap en omdat de zuurgraad van je vagina tijdens de zwangerschap verandert. De klachten die hierbij horen zijn jeuk (vaginaal) en een witte, brokkelige afscheiding. Een schimmelinfectie mag gewoon behandeld worden, je kunt hiervoor het beste even naar de huisarts gaan. Als je er geen last van hebt, kan het geen kwaad om even af te wachten. Voor de baby kan een schimmelinfectie geen kwaad. Als je in je uitgerekende periode zit, kun je de schimmel beter wel laten behandelen.

Je kunt een schimmelinfectie proberen te voorkomen door:
  • Katoenen ondergoed te dragen
  • Geen inlegkruisjes te gebruiken
  • Even te plassen nadat je geslachtsgemeenschap hebt gehad
  • Geen zeep te gebruiken als je je vagina wast

0316 - 542541 of

06 - 53424770

actueel

NIEUW: Hypnobirthing

Samen voorbereiden op een ontspannen en natuurlijke geboorte, ongeacht waar je bevalt – thuis of in het ziekenhuis. Zodat jullie vol vertrouwen naar de geboorte toe kunnen leven en er na afloop met een goed gevoel op terug kunnen kijken. De beste start voor je kindje en voor jullie als gezin.

Wil je meer lezen? Of heb je vragen? Kijk eens op Hypnobirthing

FitankBaby

Sporten met je baby? Dat kan en is hartstikke leuk! Binnen het fitdankbaby®-concept is de baby de hele training verbonden met de moeder middels speciaal ontworpen gordels. Deze trainingen geven enorm veel plezier voor moeder en kind. Voor meer informatie kijk op FitdankBaby

Yoga

Wil je je lichaam en geest in goede conditie houden? Zoek je afwisseling in intensief bewegen en ontspanning? En wil je mindfull, vol vertrouwen en met plezier je zwangerschap, bevalling en moederschap ervaren? Dan is zwangerschapsyoga bij "Only Happiness" wat voor jou! Je mag met 14 weken instappen en tot 42 weken meedoen.