Aangifte doen

Wanneer jullie kindje is geboren, ben je verplicht hem of haar aan te geven bij de gemeente. Wat moet je meenemen en waar moet je op letten?

Wanneer de baby geboren is, ben je verplicht het kind binnen 3 werkdagen na de geboorte aan te geven bij de gemeente waarin het kind is geboren. Dat is dus niet perse de gemeente van je woonplaats. De geboortedag zelf telt niet mee voor de aangiftetermijn.

Weekend en feestdagen

Zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen worden meegerekend in de 3 dagen waarin je de geboorte moet aangeven. Als de termijn van 3 dagen eindigt op een algemeen erkende feestdag of in het weekeinde, wordt de termijn verlengd tot en met de eerstvolgende werkdag, maar er moeten altijd 2 werkdagen in de termijn zitten.

Meenemen

Je hoeft de baby niet mee te nemen voor de aangifte. Je hebt wel de volgende documenten nodig:
• Een paspoort of ID-bewijs van degene die aangifte doet
• Een paspoort of ID-bewijs van de moeder

Eventueel:

• Geboortebericht van de arts of verloskundige
• Akte van erkenning
• Akte van naamskeuze (als bij erkenning voor de geboorte is vastgesteld welke achternaam je kind krijgt)
• Trouwboekje (als je getrouwd bent, wordt jullie kind bijgeschreven in het trouwboekje. Dit is niet verplicht)

Na de aangifte

De ambtenaar van de gemeente maakt een geboorteakte op. Die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Dit is het juridische bewijs van de geboorte van je kind. Na de aangifte krijgt het kind direct een Burgerservicenummer (BSN). Ook wordt hij ingeschreven in de Gemeente Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Kosten

Aangifte van geboorte in Nederland is gratis.

Meer informatie

Lees meer over aangifte geboorte in Nederland (Rijksoverheid) of vraag je verloskundige of jullie gemeente naar de plek waar je geboorteaangifte moet doen.

Let op, bij aangifte in gemeente Montferland en Doetinchem is er ook een verklaring van geboorte door de verloskundigen nodig. Vraag dit bij ons na!

Gemeente Zevenaar
Gemeente Montferland
Gemeente Duiven
Gemeente Doetinchem

Mag ik bellen?

We zijn altijd bereikbaar voor het maken van afspraken, vragen, ongerustheid en spoedzaken.

 

Niet dringende zaken

Niet dringende zaken zijn; het maken/verzetten van afspraken in je zwangerschap, afspraak maken voor pretecho, informeren naar lab uitslagen.

Je kunt ons door de weeks bereiken van maandag t/m vrijdag 08:30 – 20:00 uur.

Telefoonnummer: 0316 – 542 541

 

Spoed

Voor spoed of twijfel je.. je mag ons altijd bellen! We zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Lees hier wanneer je in je zwangerschap in ieder geval moet bellen.

Als je denkt dat de bevalling is begonnen, lees dan hier, wanneer je ons in ieder geval moet bellen.

Telefoonnummer: 06 – 53 42 47 70.